Aarich Jespers

Exposed Music
interview met curator Aarich Jespers

‘De muziekgenres zijn heel gevarieerd en niet altijd evident, maar tussen al het experimentele heb ik toch getracht om zeer toegankelijke en mooie dingen te kiezen.’

Het Stadsmagazijn: Exposed Music is: avontuurlijke performances op bijzondere locaties. Wat sprak je aan in dit concept ?
Aarich Jespers: Het was een fijne uitdaging om na te denken over niet-alledaagse presentatievormen voor muziekconcerten. Ik was dus zeer blij met de uitnodiging om een programma samen te stellen voor dit eigenzinnig festival. De unieke locaties bepalen met hun capaciteit, akoestiek en architectuur de mogelijkheden. De ruimtes hebben heel sterke visuele eigenschappen. Dit maakt dat de setting vrij theatraal is, chique ook. Daarom stellen we de concerten voor als geëxposeerde performances. Een aantal artiesten gebruiken installaties of video's, ook dit benadrukt het tentoongestelde aspect.

Het Stadsmagazijn: Je hebt een uiteenlopend programma samengesteld, maar wat verbindt al deze performances ?
Aarich Jespers: Alle artiesten en performances zijn heel authentiek en situeren zich buiten het commercieel circuit. Dit was voor mij een belangrijk element. Dat de muziek of de artiest puur op zich staat en niets te zien heeft met pose of scène. De muziekgenres zijn heel gevarieerd en niet altijd evident, maar tussen al het experimentele heb ik toch getracht om zeer toegankelijke en mooie dingen te kiezen. De meeste artiesten zijn ook verbonden aan Antwerpen, dit is natuurlijk ook iets dat de verschillende performances bindt. Dit is een zoektocht geweest naar actuele Antwerpse muziek en cultureel erfgoed!

Het Stadsmagazijn: De route van Exposed Music omvat verschillende bijzondere locaties. Welke is jouw persoonlijke favoriet ?
Aarich Jespers: Moeilijk om er één uit te pikken, het zijn stuk voor stuk allemaal mijn favorieten! Persoonlijk was ik zeer blij met de deelname van het Koopmanshuis in de Venusstraat, dit is een verborgen parel die niet gekend is bij het grote publiek en daarom mij ook het meest heeft verrast. Het is er kitscherig, maar het heeft ook iets heel zuidelijks met planten op een overdekte binnenkoer etc.. Kom zelf maar kijken !

Het Stadsmagazijn: Wat was de grootste uitdaging binnen dit project ?
Aarich Jespers: Een concert/performance bedenken voor de Protestantse Kerk was de moeilijkste opdracht. Ik wou graag werken met de muzikale elementen die je doorgaans aantreft in een kerk (orgel, koor, acapella zang, spreekstem), en deze buiten de traditionele sfeer van een kerkdienst brengen. Ik ben dan op zoek gegaan naar eigenzinnige artiesten op kerkorgel die met dat oude instrumentnieuwe muziek maken, zo vond ik een duo dat ik nog niet kende: 64 FEET. En zo zijn er nog wel meer ontdekkingen geweest.

Het Stadsmagazijn: Je koos dus voor een mix van nieuwe ontdekkingen én muziek die je al kende: Rudy Trouvé, George Smits, accordeongezelschap De Notengalm en vele anderen. Wat motiveerde je om net deze acts op Exposed Music te brengen ?
Aarich Jespers:

De Notengalm speelt Mittland Och Leo! Het klinkt hilarisch en onwaarschijnlijk dat de synth elektronische muziek van dit duo uitgevoerd wordt door 20 accordeons. Toen ik de arrangementen aan het maken was, gebeurde er exact wat ik voor ogen had. De composities blijven overeind maar de context en de sfeer gaat een heel andere richting uit, meer richting minimaal klassiek zoals bvb. de muziek van Penguin Cafe Orkestra. Ik ben veelal opzoek gegaan naar muziek die leeft binnen bepaalde gemeenschappen en die erg verbonden is met het sociale leven. Daarom ben ik ook heel blij met deze deelname van de Notengalm, een amateurensemble uit Boechout ! Dit wordt een uniek gebeuren dat zich maar eenmalig zal presenteren! Ik kijk zelf vol verwachting uit naar dit exclusieve optreden.
De installaties van George Smits hebben mij als kind reeds gefascineerd! Ergens in een oude herinnering, zie ik een ruimte in de Wolstraat waar enkele piepschuim werken staan opgesteld. Dit beeld wou ik reconstrueren, dus ging ik op zoek naar wat deze installaties bewaard gebleven is. Via de weduwe en de dochter van George Smits heb ik toestemming gekregen om een korte performance te plaatsen op dit festival waarbij enkele instrumenten worden gereproduceerd om enkele van Smits' composities te brengen. Bij toeval loopt er op hetzelfde moment een kleine tentoonstelling in het M HKA inbox over het werk van George Smits. Deze 'George Toet Smits Revisited' heb ik aan het programma toegevoegd omdat dit ongetwijfeld een van de sterkste muzikale artiesten is uit Antwerpen, en voor velen, postuum, nog te ontdekken!
In de Protestantse kerk wordt een collageconcert gepresenteerd. Ik heb me voor dit programma laten inspireren door Chill Out van The KLF. Er is muziek van 64 FEET op het kerkorgel, een a capella gezongen psalm in het pools, koorzang van het russische Chor-rus, Gunter Nagels die een nummer brengt van Derrol Adams, iemand die het festival programma voorleest en Jurgen Desmet die net buiten de kerk met 2 Boomcars elektronische muziek brengt! Deze performance was bedacht als start van de route! Hier worden alle registers opengetrokken en krijg je een clash van verschillende stijlen, groepen, mensen die dicht bij elkaar elk hun eigen ding doen. Dit is een soundtrack van dingen die door elkaar gebeuren.
Alles wat Rudy Trouvé doet is fantastisch. Het was voor mij evident om zijn kleine piano en gitaar miniaturen te programmeren voor Exposed Music. Ik kreeg ze vaak te horen als ik met Rudy in de wagen van en naar repetities reed, en koos een aantal stukken die hij zal brengen in trio. Hij neemt goed volk mee: Elko Blijweert en Joris Caluwaerts. Rudy noemt deze composities vaak barok, vandaar dat Keizerskapel een mooie locatie is om deze muziek te brengen!
Een blik op enkele youtube filmpjes van Wouter Van Veldhoven (Nederland) zouden moeten volstaan om betoverd te worden door de magie van zijn Reel-to-Reel minimale technomuziek installaties ! Hij zal voor de gelegenheid een interactie aangaan met de hysterische klavieren die in het Vleeshuis opgesteld staan.
Met Sun*Sun*Sun Orkestra heb ik al een lange weg afgelegd binnen projecten van mezelf (o.a. Music for Moving Score) en ook samenwerkingen met Zita Swoon Group en The Colorist & Emiliana Torrini. Met Tim Vandenbergh aan het roer zullen ze voor deze gelegenheid de supporters van Beerschot en RAFC muzikaal begeleiden met strijkers. Verwacht u aan iets tussen Gavin Bryers en een indische raga!
De Cauter speelt Van de Velde. Ergens voelde het als een plicht om op één of andere manier de muziek van Wannes Van De Velde te laten horen. Koen de Cauter en zonen doen dit eigenzinnig met veel stijl en authenticiteit.
Wim de Busser en Simon Lenski breien een volgende episode aan hun traject waarbij ze film en muziek samenbrengen in een wondermooie performance! Hun droom is om een opname te maken aan de piramides in Egypte… maar dus voor Exposed Music: eerst nog deze aan de boerentoren op de Meir!
Wannes Deneer is iemand die zich op de grens van muziek en klankkunst beweegt. Met Roel Van Camp op accordeon zoeken ze samen naar een versmelting tussen loops en ruis! Deze installatie is uiterst theatraal en staat zeer bijzonder in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience.
Vermeiren/Jansen had ik de opdracht gegeven om iets te doen rond een Silent Party. Het is nog niet duidelijk wat zij precies zullen doen, maar ik kijk uit naar spannende elektronica op fluistervolume!


Het Stadsmagazijn: Wat tracht je bij het publiek teweeg te brengen met Exposed Music ?
Aarich Jespers: Ik zou graag de ogen openen voor nieuwe muziekvormen dan degene die we doorgaans te horen krijgen via radio en tv. Ik wil mensen iets laten zien dat ze niet kennen omdat veel van de dingen die ik toon niet dat draagvlak hebben om iedereen te bereiken. Met dit festival wil ik dit draagvlak wat vergroten!